I Munktellstadens industrier skapades svensk historia i nära 200 år. Nu gör vi rum för nya berättelser. Vi bygger alldeles intill ån – med kultur, idrott och fritidsupplevelser som närmaste grannar. Välkommen hem.

Börje Länn har spenderat största delen av sitt arbetsliv i Västra Munktellstadens industrier. Bland annat fick han följa utvecklingen från analogt till digitalt på nära håll. Se honom minnas tillbaka – och blicka framåt – i den här filmen.
.

Lennart Karlsson började arbeta på motorprovningen på Bolinder Munktell 1958, och stannade kvar hela sitt arbetsliv. I den här filmen får du höra honom berätta om upplevelserna från den här tiden; arbetsmiljön, de roliga minnena och vad han tycker om att det nu ska byggas bostäder i Västra Munktellstaden.

Låt oss backa 185 år tillbaka i tiden

Att leva och bo i Västra Munktellstaden är att befinna sig i Eskilstunas historia. Här syns minnen från en tid när innovation i samspel med naturens krafter lade grunden till staden genom nydanande industri. De karaktäristiska röda byggnaderna blev inte bara platsen för bygget av landets första lokomotiv, de lockade även arbetskraft från hela Sverige och andra delar av världen. Men, för att berätta om Munktellstadens historia måste vi ta det från början.

Året var 1832. Den tekniske innovatören Johan Theofron Munktell hade precis värvats till Eskilstuna för att skapa en mekanisk verkstad i hörnet Drottninggatan-Hamngatan. Sju år efter starten av Munktells Mekaniska Verkstad AB fick han ny mark av kung Karl XIV Johan för att etablera sig på den plats vi idag kallar Munktellstaden. Där fick han tillgång till vattenkraft från en dammlucka.

Verkstaden växte och täckte snart cirka 60 000 kvadratmeter, med bland annat verkstäder bostäder, bryggeri och gjuteri. Här tillverkades till exempel Sveriges första lokomotiv 1853 och kupolen till observatoriet i Uppsala.

Företaget ombildades och 1913 tillverkades Sveriges första traktor som än idag är i körbart skick. Det lade grunden till att de två verkstäderna Bolinder och Munktell gick samman 1932 och bildade Bolinder-Munktell. Företaget köptes upp 1950 av Volvo och blev starten för vad som skulle bli Volvo BM. Volvos verksamhet lämnade området 2006.