Välkommen till en historisk plats

Att leva och bo i Västra Munktellstaden är att befinna sig i Eskilstunas historia. Här syns minnen från en tid när innovation i samspel med naturens krafter lade grunden till staden genom nydanande industri. De karaktäristiska röda byggnaderna blev inte bara platsen för bygget av landets första lokomotiv, de lockade även arbetskraft från hela Sverige och andra delar av världen. Men, för att berätta om Munktellstadens historia måste vi ta det från början. Låt oss backa 185 år tillbaka i tiden.

Året var 1832. Den tekniske innovatören Johan Theofron Munktell hade precis värvats till Eskilstuna för att skapa en mekanisk verkstad i hörnet Drottninggatan-Hamngatan. Sju år efter starten av Munktells Mekaniska Verkstad AB fick han ny mark av kung Karl XIV Johan för att etablera sig på den plats vi idag kallar Munktellstaden. Där fick han tillgång till vattenkraft från en dammlucka.

Verkstaden växte och täckte snart cirka 60 000 kvadratmeter, med bland annat verkstäder bostäder, bryggeri och gjuteri. Här tillverkades till exempel Sveriges första lokomotiv 1853 och kupolen till observatoriet i Uppsala.

Företaget ombildades och 1913 tillverkades Sveriges första traktor som än idag är i körbart skick. Det lade grunden till att de två verkstäderna Bolinder och Munktell gick samman 1932 och bildade Bolinder-Munktell. Företaget köptes upp 1950 av Volvo och blev starten för vad som skulle bli Volvo BM. Volvos verksamhet lämnade området 2006.